Parliament Street passa a ser d'ús exclusiu per a vianants

Parliament Street passa a ser d'ús exclusiu per a vianants Parliament Street, Dublin 2 (12.01.2025) / Foto: Liffey

Nova fase de la croada del Comú de Dublin contra el cotxe privat al centre de la ciutat, anomenada Dublin City Transport Plan 2023: Parliament Street ha estat afegit a la llista de carrers dublinesos d’ús exclusiu per a vianants, imitant així Capel Street, que seria la continuació de Parliament a la riba Nord del Liffey i que ja fa més de dos anys que va foragitar els cotxes, essent un experiment molt reeixit perquè, tot i les reticències inicials d’alguns comerciants, que temien de perdre clientela, ara encara hi passa més gent.

Tornant a Parliament Street, abans de la conversió en zona de vianants, per aquest carrer, que va d’Essex Quay fins a Dame Street, diàriament hi passaven unes 23.000 persones i cada vegada menys cotxes, per la qual cosa, l’impacte de la mesura hauria de ser força positiva i és que l’objectiu és de convertir el carrer en un espai d’esbarjo. Tanmateix, al matí, de sis a onze, es permetrà el pas de vehicles de càrrega i descàrrega.

Els canvis físics començaran a notar-se a partir del set de juliol, amb l’inici de les obres; s’hi construirà un carril bici de dos sentits, s’hi instal·laran bancs i s’hi plantarà vegetació, tot i que abans, durant aquest cap de setmana i com a preludi d’allò que vindrà, s’hi faran activitats lúdiques de tota mena. 

D’altra banda, la conversió permetrà de poder anar del City Hall fins a Bolton Street caminant pel mig del carrer, fins i tot pel Grattan Bridge, que continuarà obert al trànsit, però amb només un carril i amb obligació de girar cap a la dreta un cop passat el pont. Els automobilistes també podran circular pels carrers perpendiculars a l’eix Parliament-Capel, com fins ara, tot i que cada vegada hi ha menys trànsit perquè amb tantes restriccions allò ha esdevingut una ratera.

De fet, Capel Street és el carrer d’ús exclusiu per a vianants més llarg de Dublin, tot i que s’ha d’anar una mica amb compte amb els eixelebrats de les bicicletes i dels patinets, que molt sovint van a una velocitat excessiva, sobretot els que reparteixen menjar a domicili.

El Dublin City Transport Plan 2023 va engegar a final d’agost del 2024 amb restriccions de trànsit al voltant del pont O’Connell amb l’objectiu de dissuadir els automobilistes que circulen pel centre de la ciutat com a lloc de pas i no com a destinació final. Al cap d’uns mesos, els resultats van ser molt positius per al transport públic, amb un augment de la velocitat comercial dels autobusos, fet que va permetre millorar el temps de trajecte, sobretot a l’hora punta. I més recentment, es va prohibir la circulació de vehicles privats en alguns trams de Pearse Street.

 

Torna a dalt