Lucky Duffy's, testimoni d'un Dublin que ja no existeix

Durant cent onze anys, al número 148 de Parnell Street hi va haver una de les botigues més emblemàtiques de Dublin: el Lucky Duffy's Newsagents, un negoci fundat el 1902 per Flory Duffy i que va servir moltes generacions de dublinesos, no només dels productes habituals que hom pot trobar en un newsagent -o quiosc-, com diaris, caramels o xocolatines, entre altres, sinó de calidesa humana, un element força escàs a molts comerços d’ara.
El Lucky Duffy's va ser un negoci regentat per tres generacions de la mateixa família; la darrera, Patricia Duffy, Patty per als amics i néta de la fundadora, que va estar al capdavant de la botiga durant quaranta anys. Abans de dedicar-se completament al negoci familiar, la Patty va treballar durant tretze anys a la Kennedy's Bakery, però sempre que podia, anava a ajudar el seu pare a la botiga, fins que va assumir-ne la gestió.
Al llarg dels anys, el Lucky Duffy's va esdevenir més que una simple newsagent i és que més aviat era un punt de trobada per a la comunitat local; segons explicava la Patty, les tardes de diumenge, després de tancar la botiga a les dues del migdia, es reunia amb amics a la rebotiga per a prendre el te i petar la xerrada. A banda dels veïns del barri, ek Lucky Duffy's també va tenir clients il·lustres, com la cantant Sinéad O'Connor.
De tota manera, amb el pas dels anys, la zona de Parnell Street va experimentar canvis significatius, amb la irrupció d’establiments regentats per estrangers, sobretot xinesos -ara la zona és coneguda com el Chinatown de Dublin- o amb el tancament de botigues de tota la vida, que foren reemplaçades per negocis sense gens de glamur, com cibercafès, botigues de reparació de mòbils o supermercats amb el gros dels productes arribant d’ultramar.
Si amb tot això no n’hi hagués hagut prou, la crisi econòmica arran de l’esclat de la bombolla immobiliària, el declivi de la premsa en paper i la reducció de la clientela van afectar els números del negoci. A més, alguns problemes de salut van obligar la Patty a replantejar-se la seva continuïtat al capdavant de la botiga.
El desembre del 2013, la Patty va decidir de tancar el Lucky Duffy's per a retirar-se a una residència de la tercera edat a Griffith Avenue i tot i la tristesa del comiat, va recordar la importància de la salut i el benestar personal. Òbviament, en tant que institució de Dublin, els clients habituals van acomiadar-se amb afecte, recordant els anys de servei i la calidesa que la quiosquera aportava a la comunitat. Malauradament, la Patty va morir el setembre del 2015 i el dia del seu enterrament, el cotxe fúnebre va passar per davant del Lucky Duffy's.
D’ençà del tancament, el local ha romàs vacant, malgrat que durant alguns períodes s’hi ha vist operaris d’obra fent feina. De tota manera, tot i l'estat decrèpit que avui presenta la façana, el Lucky Duffy's perviu en la memòria col·lectiva com un símbol del Dublin d'abans, on les botigues de barri eren el cor de la comunitat, i un testimoni del valor de les relacions humanes. Així doncs, el Lucky Duffy's pot haver tancat les portes, però el seu esperit continua viu en els records de tots aquells que, alguna vegada, van entrar-hi.