Demanen tancar l'escletxa legal a la publicitat de les 0,0

Demanen tancar l'escletxa legal a la publicitat de les 0,0 Publicitat de Guinness 0,0 en un pub / Foto: Liffey

Amb la disputa del Sis Nacions torna un debat que no té res a veure amb la pilota ovalada, però que sorgeix sempre en aquesta època de l'any atès que un dels patrocinadors d'aquest icònic torneig de rugbi és la cervesa Guinness, que ha esquivat la prohibició de fer publicitat de begudes alcohòliques amb una acció molt simple: afegir un 0,0 al costat del nom de la marca, cosa que, segons Alcohol Action Ireland (AAI), l'organització nacional independent que advoca per la reducció dels danys associats al consum d'alcohol, fa que la llei que mira de protegir els més joves tingui un efecte 0,0.

En aquest sentit, l’entitat alerta que aquestes begudes, que sovint comparteixen la mateixa marca i imatge que les seves versions amb alcohol, podrien estar contravenint l'esperit de la Llei de Salut Pública d'Irlanda, que té l’objectiu reduir el consum d'alcohol en un 20% a nivell nacional. Una de les principals preocupacions d'AAI és que la publicitat d'aquestes begudes "0,0" podria estar exposant els menors a marques d'alcohol, normalitzant-ne el consum des d'una edat primerenca.

L'organització argumenta que aquesta estratègia de marca compartida permet a les companyies productores d'eludir les restriccions publicitàries establertes per a protegir els joves i altres grups vulnerables. A més, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha destacat que hi ha poca evidència que aquests productes ajudin a reduir el consum d'alcohol i ha assenyalat possibles inconvenients, com la confusió entre els consumidors sobre el contingut real d'alcohol d'aquestes begudes.

Per la seva banda, Drinks Ireland, l'associació que representa el sector de les begudes alcohòliques al país, ha criticat la posició d'AAI qualificant d'estrany que intenti limitar una categoria que, en principi, ajuda en l'objectiu de la Llei de Salut Pública de reduir el consum d'alcohol, atès que els productes sense alcohol ofereixen als consumidors una opció que fomenta la moderació i que la seva popularitat està en augment, amb una quota de mercat que ha crescut notablement en els darrers anys.

Malgrat aquestes crítiques, AAI manté la seva postura i insta el govern a examinar com la comercialització d'aquests productes podria estar contravenint tant la lletra com l'esperit de la Llei de Salut Pública (Alcohol). L'organització subratlla la necessitat de protegir els infants i altres grups vulnerables de la publicitat que podria normalitzar el consum d'alcohol i perpetuar una cultura de consum excessiu.

Aquest debat posa de manifest la complexitat de les polítiques de salut pública en relació amb l'alcohol i la necessitat d'equilibrar els interessos de la indústria amb la protecció de la salut pública. Mentre que la indústria defensa els productes "0,0" com una opció per a la moderació, els defensors de la salut pública alerten sobre els possibles riscos associats a la seva promoció i comercialització.

 

Torna a dalt