Pla de Trànsit al centre: menys cotxes, busos més ràpids
El passat vint-i-cinc d’agost va començar la implementació d’un pla de trànsit que pretén de foragitar el cotxe privat del centre de Dublin mitjançant el que hom podria titllar de gimcana o cursa d’obstacles puix que es permet d’arribar a tot arreu, però complicant les coses als automobilistes, al gros dels quals li surt més a compte de cercar una ruta alternativa lluny del centre i és que segons un estudi municipal, dos terços dels conductors que circulen pel centre ho fan de pas i no com a destinació final.
La primera mesura d’aquest controvertit pla, que s'implementarà de manera esglaonada, va ser barrar el pas al cotxe privat de set del matí a set del vespre al voltant d'O'Connell Bridge; a la riba nord, quan els cotxes que circulen per Bachelors Walk arriben al pont, no poden continuar tot dret cap a Eden Quay ni girar cap a la dreta i creuar el Liffey per O’Connell Bridge, només poden enfilar O'Connell amunt, mentre que a la riba sud, els conductors que van per Burgh Quay no poden continuar tot dret cap a Aston Quay o girar cap a l’esquerra cap a D'Olier Street i han de girar obligatòriament cap a la dreta, passant per O’Connell Bridge.
I un mes després de l’inici del pla de trànsit, les dades de la National Transport Authority revelen que la cosa ha funcionat; en aquest sentit, el nombre de cotxes que circulen pels Quays s’ha reduït un 60%; en termes absoluts, això es tradueix en uns quatre-cents quaranta cotxes a l’hora de mitjana, dos-cents setanta a la riba sud i cent setanta a la nord. De fet, a certes hores del dia, sembla que s'hagi tancat el carrer al trànsit i la zona sigui d'ús exclusiu per a vianants.
A més, que hi hagi menys cotxes suposa un trànsit més fluid i això ha reduït el temps de trajecte un 24% a les línies d'autobús que passen per allà, que també han guanyat usuaris, un 11% més. De tota manera, sembla que el trànsit privat és com l’aigua, és a dir, que si no passa per un lloc, passa per un altre i en algunes zones per on han de passar els cotxes desviats hi ha hagut un increment del trànsit, tot i que no gaire significatiu.
D’altra banda, una de les preocupacions dels comerciants és que la dificultat d’arribar al centre amb el cotxe podria fer que alguns s’ho pensessin i això els restés clientela, però no ha estat així, ans al contrari; segons dades de Dublin Town, l’associació de comerciants del centre, el nombre de persones que han anat a la zona durant el setembre ha augmentat respecte al mateix mes de l’any passat, malgrat que alguns establiments han assegurat que això no s’ha traduït en més vendes. Òbviament, als aparcaments, com el del Brown Thomas i l’Arnotts, sí que hi ha hagut menys cotxes, entre un 10% i un 15%.