Preferència per als ciclistes a les cruïlles amb carril bici

Preferència per als ciclistes a les cruïlles amb carril bici Semàfor de fletxes a la cruïlla entre Conyngham i Infirmary Road / Liffey

El Comú de Dublin continua amb la seva croada contra el cotxe, accelerada després de la pandèmia, implementant tota mena de mesures que, o bé el foragiten de la ciutat -blocant el pas a molts llocs- o bé donen preferència a altres usuaris de la via pública, com vianants o ciclistes, fent així la vida impossible als soferts automobilistes.

I sembla que darrerament la cosa ha agafat encara més embranzida perquè si fa només dues setmanes el Comú va anunciar la implementació de voreres contínues en algunes cruïlles, fet que obliga els cotxes a pujar-hi, cosa que els dóna la sensació que envaeixen l’espai dels vianants, ara l’autoritat municipal ha anunciat la implementació d’una altra mesura que dóna preferència als ciclistes en una cruïlla.

En aquest sentit, moltes més bicicletes als carrers suposen un risc més alt d’accidents, sobretot a les cruïlles on els ciclistes circulen per la banda de la vorera i continuen tot dret i els cotxes giren; de fet, aquesta és una de les situacions que provoca més accidents, a vegades perquè el ciclista és en un angle mort i no és vist per l’automobilista i d’altres per aplicació de la llei del més fort en què, evidentment, el ciclista té les de perdre.

I fa dos anys, en una iniciativa conjunta entre el Comú de Dublin, la National Transport Authority i la Road Safety Authority, com a prova pilot, van instal·lar-se dos semàfors dobles en què hi ha dos sets amb els habituals tres discs; un dels sets té un disc vermell a dalt -que prohibeix el pas-, un d’ambre al mig -que avisa que canviarà de verd a vermell- i una fletxa verda a baix -que dóna via lliure-, bàsicament, un semàfor de tota la vida.

La novetat és el semàfor addicional, que dels dos que hi ha, és al costat cap on es pot girar, és a dir, que si es pot girar cap a l’esquerra, aquest semàfor és a l’esquerra. Tanmateix, en lloc de tenir un disc que s’il·lumina sencer d’un color, aquí hi ha fletxes: vermella al disc superior, que prohibeix de girar als cotxes en aquella direcció, al disc del mig no hi ha res i al disc inferior hi ha una fletxa ambre que fa pampallugues i que significa que els cotxes que girin, han d’anar amb compte i cedir el pas als ciclistes que continuïn tot dret.

Fa dos anys, el concepte era tan nou que molts automobilistes no sabien què volien dir les fletxes i és per això que el Comú va produir un vídeo explicatiu (també a sota) amb les instruccions precises. En un primer moment només van instal·lar dos semàfors d’aquesta classe, un a la cruïlla entre Conyngham Road i Infirmary Road, a tocar de l’entrada sud del Phoenix Park i amb un pendent que fa que molts ciclistes vagin a una certa velocitat, i l’altre a Balbutcher Lane, al barri de Ballymun, però ara, el Comú ha decidit d’instal·lar-los en molts més llocs, sobretot a les cruïlles més calentes de la ciutat.  

Això del color ambre intermitent, en què poden passar uns i altres amb precaució, podria semblar una cosa molt normal en altres llocs -com per exemple a l’Eixample barceloní-, però a les cruïlles d’Irlanda no és gens habitual i és que la regla bàsica és que o bé passen uns, o bé passen els altres, però mai els dos alhora.

 

Torna a dalt