Dublin Bus vol més dones al volant dels double deckers

Dublin Bus vol més dones al volant dels double deckers Presentació de la iniciativa More Mná / Foto: Dublin Bus

Als carrers de Dublin hom pot veure molts autobusos anant amunt i avall i que tenen dues característiques principals: són de dues plantes, és a dir, els icònics double deckers, i al volant gairebé sempre hi ha un home, fet que no només és una percepció, sinó que queda clarament confirmat per les dades de la companyia.

En aquest sentit, a la plantilla de Dublin Bus hi ha 193 conductores i 2.951 conductors, que en termes relatius vol dir que només un 6,1% dels que seuen al volant són dones. Amb relació a la mecànica, la cosa se surt de mare perquè hi ha monopoli masculí, amb 171 homes i cap dona; en el global de l’empresa, les dones només representen 10% de la plantilla. Curiosament, tot i ser una empresa amb un domini masculí total, el report sobre la bretxa salarial indica que les dones de la companyia cobren més.

Així doncs, amb l’objectiu de millorar les xifres de gènere a l’empresa, Dublin Bus ha endegat la iniciativa More Mná, una combinació entre anglès i gaèlic en què More vol dir més i Mná, vol dir dones, una paraula gaèlica força curiosa perquè en plural no se sembla gens al singular, bean. De fet, la companyia ja va dur a terme una iniciativa similar l’any 2019, que va ser molt reeixida en termes relatius, atès que ara hi ha el doble de conductores que fa cinc anys, però que en termes absoluts la cosa continua molt descompensada.

D’altra banda, una enquesta de Dublin Bus ha revelat alguns dels motius pels quals no hi ha gaires conductores; per exemple, un 25% de les enquestades van reconèixer que en alguna ocasió no havien aplicat per una feina perquè la consideraven una cosa d’homes i a la qüestió de si creien que si fer de conductor d’autobús era un rol masculí, un 49% va respondre que sí, però menys que abans, un 13% va dir que sí, absolutament, i un 38% va dir que no.

Pel que fa a les condicions més innegociables a l’hora d’acceptar una feina, un 28% va triar un salari competitiu, un 27% la flexibilitat d’horaris i un 13% l’assegurança mèdica i la pensió. De fet, sembla que això és el que ofereix Dublin Bus, a banda de formació, baixa pagada en cas de maternitat, accés al gimnàs i metge de capçalera. 

Dublin Bus ha anunciat quatre dates de portes obertes -2 i 23 de març, 13 d’abril i 18 de maig- en què les interessades a fer un canvi radical en la seva vida laboral podran informar-se i és que l’enquesta també diu que a un 25% de dones els agradaria conduir un autobús si els donessin l’oportunitat.

 

Torna a dalt