Els millors vaixells del Servei Naval, amarrats a port

Els millors vaixells del Servei Naval, amarrats a port La patrullera LÉ Samuel Beckett, als molls de Dublin / Foto: Liffey

La situació del Servei Naval podria definir-se amb paraules en què el sentit metafòric i el literal coincidirien, com que fa aigües, que s’enfonsa, que encara no ha tocat fons o que navega sense rumb, i és que la inacció del govern a l’hora de revertir la gravíssima manca de personal que afecta les forces armades fa que el problema s’agreugi sense que, per ara, s’albiri cap punt d’inflexió que pugui fer de l’exèrcit irlandès una organització a l’alçada d’altres països amb una població i una superfície semblants.

En aquest sentit, segons els experts, el Servei Naval hauria de tenir un mínim de 1.094 efectius, però actualment la plantilla se situa al voltant dels 750. A més, durant els anys vinents s’espera que es jubili personal que ja té dret a cobrar la pensió, 142 membres amb 21 anys de servei i 79, amb 31. En cas que se n’anessin tots, l’organització quedaria encara més delmada, no només de personal sinó també d’experiència.

Al principi, el problema havia obligat a deixar amarrades a port algunes de les patrulleres, que normalment eren les més antigues i ineficients; el següent esglaó va ser haver de deixar a port algunes de les patrulleres més modernes i ara, la situació s’ha agreujat encara més fins al punt que els quatre vaixells més nous i moderns de la flota estan amarrats a la base naval de Haulbowline, a tocar de Cork.

D’altra banda, si és per noms, aquest grup de quatre vaixells podria ser batejat com El Club dels Poetes Morts i és que tots tenen nom de poetes ja traspassats: Samuel Beckett, James Joyce, WB Yeats i George Bernard Shaw.    

Òbviament, que quatre vaixells que en xifres globals han costat 280 milions d’euros no puguin sortir de missió de vigilància marítima -sobretot pesquers infringint les normes i traficants de droga- ha generat molta preocupació puix que la imatge d’Irlanda en aquest camp no és gens bona, fet que ha quedat il·lustrat aquests darrers dies quan uns vaixells russos han estat navegant sospitosament per la costa oest, on hi ha els cables submarins que connecten Europa amb l’Amèrica de Nord, i el Servei Naval no hi va poder enviar cap vaixell a controlar-los, transferint la feina a la Força Aèria, que hi va enviar un avió.

I si amb tot això encara no n’hi hagués prou, dues patrulleres comprades a Nova Zelanda per 26 milions d’euros són de camí cap a Irlanda, malgrat que no se sap si, amb la crisi de personal, podran prestar cap servei; tanmateix, són més petites que les altres i és per això que necessiten menys gent. Les missions d’aquestes dues noves incorporacions seran més de curt abast, és a dir, més centrades a la vigilància de la costa que no pas a missions a alta mar.

Font: Irish Examiner

Torna a dalt