Passaport i cues: el viacrucis de les vacances a l'estranger

Passaport i cues: el viacrucis de les vacances a l'estranger L'aeroport de Dublin durant la pandèmia / Foto: Liffey

Les escenes que es van viure ahir al matí a l’aeroport de Dublin ja han esdevingut un clàssic que deixa al descobert la mala gestió de la Dublin Airport Authority (daa), que preveia un retorn esglaonat a la normalitat i que ara, amb l’arribada de la temporada estival, s’ha vist desbordada pels milers de passatgers -ahir n’hi havia previstos uns cinquanta mil- que han decidit de fer vacances a l’estranger després que els estius 2020 i 2021 fossin d’staycation (stay + vacation), és a dir, de fer turisme interior per Irlanda.

De fet, això de volar a l’estranger ha esdevingut una autèntica cursa d’obstacles per a molts viatgers, que comença unes setmanes abans de la data prevista per al trajecte quan es fa una sol·licitud de renovació del passaport, amb la Passport Office arribant a xifres de rècord i no donant l’abast, cosa que ha provocat que alguns ciutadans que havien esperat dos anys per anar de vacances a l’estranger, no hagin tingut ni l’oportunitat d’anar a l’aeroport.

I els que sí que tenen la documentació al dia han de superar un segon obstacle: les cues que es formen a l’aeroport a l’hora punta del matí arran de la manca de personal als controls de seguretat, que alguns dies, com ahir, són tan llargues que fins i tot surten fora de les terminals. En aquest sentit, les imatges que es podien veure a les xarxes socials, que sol ser el lloc habitual on els afectats descarreguen les seves crítiques cap a la daa i el govern, són un déjà-vu i és que el mes de març passat, un cop aixecades les restriccions, ja va passar el mateix.

Així doncs, amb l’allau de crítiques rebudes de totes bandes, la daa va posar fil a l’agulla amb una millor gestió de les cues i transferint personal d’altres departaments de la companyia cap als controls de seguretat, amb un resultat força positiu perquè durant unes setmanes va semblar que la situació millorava, però ahir es va veure clarament que només havia estat un miratge, fet que ha acabat amb la paciència de tothom i ara s’esperen accions més dràstiques.

L’origen del problema és que durant els mesos més foscos de la pandèmia, quan només es podia volar en casos molt concrets, l’aeroport de Dublin presentava un aspecte desèrtic i la daa va presentar un pla de baixes voluntàries incentivades al qual es van acollir uns mil treballadors. I ara s’ha de tornar a contractar personal per a un nivell d’activitat prepandèmic, però tenint en compte la responsabilitat d’aquesta feina, el procés de selecció és força lent perquè els candidats primer han de passar el vetting de la Garda, és a dir, tenir l’historial net, i després rebre una formació de sis setmanes.

A més, dels treballadors que van deixar la feina durant la pandèmia, molts van anar-se’n a un altre país i altres van canviar de sector, puix que les condicions laborals no són gaire atractives, sobretot amb relació a l’horari, que és molt flexible i amb un mínim garantit de només vint hores setmanals, tot i que els que hi ha ara fan moltes hores extra i es poden treure un bon sobresou.

Per la seva banda, l’aeroport de Dublin va reconèixer haver-se vist superat per la situació, va demanar disculpes i va anunciar que pagaria les despeses a tots aquells que haguessin perdut el vol. També va recomanar d’arribar a l’aeroport amb més marge de temps que d’habitud.

 

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

Torna a dalt