Engega el controvertit, però revolucionari, BusConnects
Aquest diumenge, el transport públic de Dublin viurà un moment històric quan engeguin les tres primeres línies d’autobús del projecte conegut com a BusConnects que, un cop implementat -d’aquí a un període que podria anar dels cinc als deu anys-, hauria de canviar de dalt a baix el sistema de xarxa radial que de sempre ha dominat el servei de Dublin Bus i que fa que gairebé totes les línies vagin des de la perifèria cap al centre i viceversa.
El BusConnects tindrà vuit espines troncals en forma de corredors d’alta capacitat i freqüència -algunes entre 4 i 8 minuts, però d’altres cada mitja hora- on els autobusos tindran preferència absoluta i que s’identificaran amb una lletra i un número; les tres primeres rutes són les de l’espina H, que connectarà el nord-est de Dublin amb el centre de la ciutat: l’H1 des de Baldoyle (substituint l’actual línia 29A), l’H2 des de Malahide (32) i l’H3 des de Howth (31, 31A i 31B). La següent espina serà la C, que a la tardor enllaçarà Lucan (a l’oest) amb Ringsend i Sandymount (a l’est).
Aquests corredors principals seran alimentats per línies secundàries que operaran rutes des de zones més apartades i amb una freqüència més baixa; a més, també hi haurà dotze línies orbitals, que haurien de permetre d’anar de perifèria a perifèria sense haver de passar pel centre, evitant així l’acumulació de gent que ha de fer transbordament a les parades situades a O’Connell Street, per on cada dia circulen milers d’autobusos.
D’altra banda, no s’espera que la implementació del BusConnects sigui bufar i fer ampolles i és que la National Transport Authority (NTA), l’ens que gestiona l’ambiciós projecte, ja ha fet tres rondes de consultes amb els veïns afectats per l’ampliació de la calçada en alguns punts del recorregut de les espines troncals; és el cas de Glasnevin, que quan van saber que talarien els arbres d’alguns carrers van muntar una visual campanya (foto inferior) a fi de salvar els icònics plataners que decoren les vies principals del barri.
De fet, les més de 70.000 objeccions, suggeriments i queixes rebudes durant els períodes de consulta han fet variar notablement el pla inicial de l’NTA -per exemple, l’espina H no s’havia previst inicialment-, sobretot amb relació a la disminució del servei en algunes zones apartades, al nombre d’arbres a talar i a la compra de porcions de jardins als residents a fi d’ampliar la calçada en els 230 quilòmetres de corredors d’alta capacitat.
Protesta veïnal a Mobhi Road, a Glasnevin (Dublin 9) / Foto: Liffey