La trista i avorrida vida del controlador aeri irlandès

La trista i avorrida vida del controlador aeri irlandès La nova torre de control a l'aeroport de Dublin / Foto: Liffey

Durant els darrers anys, l’aeroport de Dublin ha anat batent rècords de passatgers fins a arribar als 32,9 milions durant el 2019, xifra que representa el seu màxim històric i 14,5 milions més que l’any 2010, quan les instal·lacions de Collinstown van tocar fons durant el moment més fosc de la darrera crisi econòmica. Així doncs, tot apuntava que l’any 2020 seria una altra vegada de rècord però amb l’aterratge inesperat de la Covid-19 i la consegüent aturada de gairebé totes les operacions, els números han patit un fort daltabaix.

En aquest sentit, un report de l’Irish Aviation Authority (IAA) revela que el descens del trànsit comercial gestionat pel control aeri de la República entre l’abril del 2019 i el del 2020 és d’un 85%, passant dels 96.131 vols als 14.907. En detall per aeroport durant l’abril, a Dublin hi va haver un total de 2.067 vols (-89,8%), a Cork 225 (-93,9%) i a Shannon, que és on acostumen a aterrar bona part dels vols que pateixen una emergència tècnica o mèdica abans o després de creuar l’Atlàntic, 364 (-83%).

I tenint en compte que això de la Covid-19 és una pandèmia, el trànsit aeri que sobrevola Irlanda -sense aterrar-hi- o que passa per la zona gestionada pels controladors irlandesos també ha disminuït dràsticament, un 81,8% (de 29.077 a 5.279) i un 83,1% (de 41.214 a 6.972), respectivament. A més, observant alguns webs de seguiment de vols, com flightradar24.com, es pot veure clarament que bona part dels vols són d’empreses de transport com DHL, FeDex, UPS, Cargolux o de la divisió de càrrega (Cargo) de les companyies més conegudes.

Per la seva banda, Peter Kearney, director general de l’IAA, ha dit que espera que ja s’hagi tocat fons i que a partir d’ara els esforços se centrin a enlairar la indústria aèria, recordant que el sector ja ha superat diverses crisis anteriorment. A més, Irlanda, sent una illa, és molt dependent d’aquesta indústria, a banda que les principals empreses de leasing d’avions del món tenen la seva seu aquí. Kearney també demana una resposta coordinada entre tots els països de la Unió Europea a fi d’assegurar-se una reobertura del sector tot minimitzant els riscs de la Covid-19.

Torna a dalt