Crida a canviar la llei que regula el timbre de les bicis

Crida a canviar la llei que regula el timbre de les bicis El timbre de bicicleta de tota la vida / Foto: Liffey

Diversos col·lectius ciclistes han demanat un canvi en la legislació del 1963 (Road Traffic Regulations) que regula els dispositius sonors de tota mena de vehicles que circulin per la via pública; amb relació a les bicicletes, la llei diu que han d’anar equipades amb un timbre de tota la vida i que no es permet cap altra classe de dispositiu sonor, és a dir, que no es pot fer servir cap clàxon de camió, d’aquells que se senten d’una hora lluny.

De tota manera, alguns ciclistes, sobretot els que tenen la bicicleta com a mitjà de transport habitual a l’hora de desplaçar-se amunt i avall, han començat a comprar botzines elèctriques, amb un so molt més potent que no pas el timbre tradicional; així ho assegura Joe Dobias, de la botiga Dublin Loves Bikes, situada a Dún Laoghaire (sud de Dublin), que explica que hi ha una tendència a l’alça en la compra de botzines potents.

Amb tot, no és que aquests ciclistes vulguin fer-se sentir perquè sí, sinó que és una mesura de seguretat i és que el timbre de tota la vida no és gaire eficaç en algunes zones urbanes amb molt de trànsit puix que el soroll ambiental les fa gairebé inaudibles. Així doncs, només hi ha dues opcions: fer servir una botzina més potent, contravenint la llei, o fer un crit, sobretot si va dirigit a un vianant que passa per on no ha de passar posant-se al mig del camí.

En aquest sentit, Simon O’Rafferty, que fa servir la bicicleta per a desplaçar-se per la capital, assegura que una d’aquestes botzines elèctriques li va salvar la vida a Rathmines (Dublin 6), quan el conductor d’un camió estava distret i anava directe cap a ell; al darrer moment va fer servir la botzina elèctrica i el conductor va reaccionar. Tanmateix, O’Rafferty va treure la botzina elèctrica de la bicicleta quan va saber que era il·legal.

Per la seva banda, el col·lectiu IBike Dublin denuncia que la llei del 1963 és totalment obsoleta i no reconeix la vulnerabilitat i el risc que corren els ciclistes a la xarxa viària. Segons Stephen Mcmanus, membre del col·lectiu, la resta de vehicles poden fer servir botzines més potents, que es poden sentir en qualsevol ambient; per contra, els ciclistes, amb el seu timbre, molt sovint passen desapercebuts.

Un portaveu del departament de Transport ha informat que a partir de l’any vinent començaran a estudiar possibles canvis a la legislació de 1963, incloent-hi tot el que es pot instal·lar en una bicicleta.

Font: RTÉ

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

 

Torna a dalt