MetroLink continua fent amics, ara pel flanc sud

MetroLink continua fent amics, ara pel flanc sud El camp d'esports del club Na Fianna / Foto: Liffey

Fa cinc mesos es van anunciar els primers detalls del MetroLink, una línia de metro que a partir de l'any 2027 hauria d'unir Sandyford (sud de Dublin) amb Swords (nord), satisfent així la vella reivindicació d'enllaçar amb un mitjà de transport ràpid i de gran capacitat el centre de la ciutat i l'aeroport. El govern va anunciar el projecte amb bombo i platerets, atesa la magnitud del projecte, però des de llavors que al MetroLink li han començat a buscar les pessigolles.

Els primers amics fets per la futura línia de metro van ser els membres del club d'esports gaèlics Na Fianna, considerat una autèntica institució social del barri de Glasnevin i que compta amb uns 3.000 socis, quan van saber que el seu camp (foto) seria un perfecte punt d'atac per a la tuneladora i que això podria deixar-los fora de joc durant uns sis anys.

Com no podia ser de cap altra manera a Irlanda, on es vota directament una persona i no una llista de partit farcida de desconeguts, alguns representants polítics van sortir ràpidament en defensa del club Na Fianna demanant a Transport Infrastructure Ireland, l'agència estatal que s'encarrega de gestionar el projecte, que cerqués alternatives. En aquest sentit van destacar el Taoiseach Leo Varadkar i el ministre d'Economia, Paschal Donohoe que, paradoxalment, uns dies abans havien anunciat el projecte amb molta pompa.

I si no n'hi hagués prou al flanc nord, ara al MetroLink li ha sortit una altra batalla al flanc sud, més concretament a les zones de Beechwood, Rathmines i Ranelagh. El motiu principal és que, entre Charlemont i Sandyford, el metro compartirà via, en superfície, amb l'actual línia verda del Luas però, si bé ara hi ha diversos passos a nivell per on passa el trànsit, quan hi hagi el metro s'haurien de tancar, obligant els residents a fer una gran volta per anar amb cotxe a no gaire distància de casa seva però a l'altra banda de la via.

Alguns d'aquests residents, agrupats al Rethink MetroLink South City, van anar ahir al Comitè de Transport del Parlament a exposar el seu malestar i temor pel projecte, alertant que una línia de metro que no es pogués creuar convertiria les vies en una espècie de Mur de Berlin, dividint famílies i comunitats, generant més congestió i limitant la mobilitat, malgrat que hi hauria un punt per on es podria creuar la via i que alguns ja han batejat com el Checkpoint Charlie dublinès.

També s'ha proposat un canvi de traçat i és que el projecte actual de fer compartir traçat al tramvia i al metro suposaria haver de tancar una part de la línia verda durant un període mínim de nou mesos, deixant sense servei més de 75.000 usuaris. A més, alguns diputats no troben gaire lògic que es faci arribar el metro a zones on ja hi arriba el tramvia i proposen de desviar el MetroLink cap a barris com Terenure, Rathfarnham i Firhouse.

Torna a dalt