El cistell de la compra de l'IPC evoluciona amb Irlanda

El cistell de la compra de l'IPC evoluciona amb Irlanda El cistell de la compra / Foto: Liffey

L’Oficina Central d’Estadística (CSO) calcula la inflació -o l’Índex de Preus de Consum, IPC- mitjançant un cistell de la compra en què hi ha un ampli ventall de productes diferents, cada un dels quals ponderat amb un grau d’importància basat en el pes que representen en el consum de les llars, fet pel qual, els productes de primera necessitat -com el pa, la llet, la carn o la fruita- sempre hi són inclosos.

D’altra banda, la pauta de consum varia per diversos motius, com alguna tendència del moment, que fa que un producte esdevingui molt popular i representi una part força rellevant de la despesa d’una família, o els avenços tecnològics, que condemnen a l’ostracisme alguns ginys que quan van aparèixer al mercat eren vistos com a imprescindibles.

Així doncs, el cistell de la compra amb què la CSO calcula la inflació va canviant en funció de les tendències de la societat irlandesa, que ara evoluciona molt més de pressa que abans gràcies al fet de viure en una situació de bonança econòmica; això permet gastar diners en coses que abans del Celtic Tiger, quan el país era un dels més pobres de la Unió Europea, eren impensables i és que molts havien de fer mans i mànigues per a arribar a final de mes.

De tota manera, a l’hora d’incorporar productes al cistell de la compra, l’institut estadístic espera un temps prudencial a fi d’assegurar-se que la popularitat d’un producte és més que una simple tendència fugissera i el mateix a l’hora de retirar-lo, que a vegades hi ha productes que les generacions més joves ja no saben què són.

Tot això queda reflectit perfectament amb les incorporacions de la darrera actualització del cistell; en aquest sentit, s’hi ha inclòs productes substitutius de la llet i de la carn, rellotges intel·ligents, fregidores d’aire, cigarretes electròniques, cervesa sense alcohol -cada vegada més popular-, micròfons i auriculars sense fils, un bistec, ginebra, un bol, la ceba tendra i arran de l’auge del comerç electrònic, els serveis d’entrega a domicili.

A l’altre costat, és a dir, al dels productes retirats, hi ha les víctimes de l’obsolescència o de les tendències, com el telèfon fix, el llibre electrònic, el reproductor MP4, la càmera digital, la impressió  de fotografies i els anuncis als diaris. Fora de l’àmbit tecnològic, també han retirat les entrades a la discoteca i el braç de gitano (el Swiss roll).

D’altra banda, a final de gener, la inflació interanual era el 4,1%.

 

Torna a dalt