La febre del vinil retorna el gos i el fonògraf a Henry St
El trenta de juny vinent, després de set anys d’absència física i cinc de virtual, la cadena de botigues de música HMV tornarà a obrir un establiment a Dublin, més concretament al número 18 de Henry Street, l’eix comercial de la banda nord del centre, que, curiosament, és el lloc on va tenir el darrer local a la ciutat abans d’abaixar definitivament la persiana l’any 2016; l’altre era a Grafton Street, on ara hi ha una botiga de roba de la marca Massimo Dutti. De fet, a Dublin passa com a Londres, puix que a la capital britànica obrirà a Oxford Street, on la cadena tornarà pròximament després d’haver-se'n anat el 2019.
HMV va ser fundada a Londres fa cent dos anys i en el seu moment de màxima expansió va tenir unes 250 botigues repartides entre Irlanda i el Regne Unit; a Dublin, on va establir-se el 1986, havia estat un referent de la venda de música, però el seu declivi va començar arran de l’auge de les descàrregues a internet, tant les legals com les il·legals, que van fer del tot insostenible el seu model basat en la venda física en una botiga, malgrat que va durar molts més anys que no pas altres icones del gremi.
Després, la marca HMV, lletres que són les inicials de His Master's Voice (la veu del seu amo), amb el seu icònic logotip de color rosa cridaner amb un gos escoltant música d’un fonògraf, va passar per diverses mans, primer les d’Hilco, el 2013, i anys més tard, el 2019, després d’un serial inacabable de litigis mercantils i judicials, les de la canadenca Sunrise Records, que l’ha reflotada molt reeixidament.
Tot i que avui, en plena era d’internet en què qualsevol producte només és a un o dos clics de distància podria semblar una bogeria obrir una botiga de música, la resurrecció del vinil i del disc compacte com a mètodes d’àudio ha fet que el negoci torni a ser viable, a banda que en aquests establiments també es ven tota mena de marxandatge relacionat amb la música, com samarretes o pòsters, que complementen els ingressos.
Segons Phil Hallyday, director d’HMV, a la botiga de Henry Street, la primera a obrir fora del Regne Unit, hi haurà més de 15.000 productes diferents, incloent-hi més de 5.000 discs de vinil, 5.500 CD, mil samarretes i tres mil objectes de cultura pop que, ben segur, atrauran hordes d’amants de triar i remenar tocant-ho tot, com es feia abans de la irrupció d’internet. Al local, que ocuparà un espai de 560 metres quadrats, també hi haurà actuacions musicals així com presentacions i signatures de discs.