Una dècada de matrícules amb el número de semestre

Fins al 2012, les matrícules dels vehicles registrats a la República d’Irlanda tenien quatre elements identificatius: d’esquerra a dreta, primer hi havia dos dígits numèrics que indicaven l’any -com 99 per al 1999, 07 per al 2007 o 11 per al 2011-, una o dues lletres indicant el comtat -com D per a Dublin, C per a Cork, KY per a Kerry o L per a Limerick- i un número seqüencial que anava augmentant a mesura que transcorria l’any, però que també es pot triar -com una data assenyalada-, això sí, passant per caixa. Finalment, a la part superior i en lletres més petites hi havia el nom del comtat en gaèlic.
Tanmateix, que tots els vehicles matriculats durant un any tinguessin els mateixos dos números -per exemple, l’11 independentment s’hi havia comprat al gener o al desembre del 2011- provocava una forta estacionalitat en les vendes i és que un cotxe comprat el novembre o desembre, perdia molt de valor al cap d’un o dos mesos, amb el canvi d’any i de número. Així doncs, les vendes es concentraven durant els primers mesos de l’any, principalment de gener a maig; per contra, durant la segona meitat de l’any, sobretot a partir d’octubre, els concessionaris es convertien en autèntics deserts.
Un exemple d’aquesta estacionalitat són les xifres del 2008, el darrer any abans d’entrar en la crisi econòmica que va afectar Irlanda ara fa catorze anys; en aquest sentit, si al gener d’aquell any es van vendre 47.609 turismes, al desembre només se’n van vendre 188. Després, amb la recessió, el sector va patir un fort descens de vendes, puix que si durant els anys bojos del Celtic Tiger hi havia molts automobilistes que canviaven de cotxe cada dos o tres anys, llavors van haver d’aguantar amb el mateix cotxe durant més de temps.
I a principi del 2012, Michael Healy-Rae, diputat independent per Kerry i membre d’una notòria saga política que de fa molt de temps talla el bacallà al Kingdom, va proposar d’afegir un número a l’any, un 1 per al primer semestre i un 2 per al segon, adduint que la superstició d’alguns conductors podria fer que alguns dels que creien que havien de canviar el cotxe durant el 2013, esperessin un any, agreujant encara més la crisi per la qual passava el sector.
La idea va ser titllada de ridícula per l’espectre polític i per bona part de l’opinió pública, sobretot perquè venia de l’excèntric Healy-Rae, amb les seves sortides de to marca de la casa i essent uns dels practicants més coneguts d’allò que es coneix com a política de parròquia, és a dir, defensar a ultrança els interessos del seu comtat malgrat que això pugui anar en contra del benefici nacional, però per sorpresa de tothom, l’any 2013 va implementar-se un nou sistema de matriculació que indicava el semestre.
I segons les dades del SIMI -la Societat de la Indústria del Motor Irlandesa-, la nova mesura va posar fi a l’estacionalitat de les vendes; si més no, d’ençà de llavors, al juliol hi ha un repunt (gràfic del 2022 a sota). Per exemple, comparant aquest mes per als anys 2012 i 2013, respectivament es va passar de 4.424 cotxes venuts a 11.640, fet que va suposar un augment del 163,11%, en part explicat també per l’inici de la recuperació econòmica. Nogensmenys, el mes de desembre continua sent nefast per als concessionaris, com ho demostra la xifra de 209 cotxes venuts el desembre del 2022.
Pel que fa a les dades més al detall de l’any passat publicades pel SIMI, la marca més popular entre els irlandesos va ser Toyota, amb 16.051 vehicles venuts, seguida de Hyundai (12.709) i Volkswagen (11.739). El cotxe més venut fou el Hyundai Tucson (6.432), seguit del Toyota Corolla (4.179) i el Kia Sportage (3.532). Amb relació al motor es va confirmar la tendència cap a l’energia verda, tot i que la benzina (30,16%) i el dièsel (26,77%) encara dominen el mercat; amb tot, els elèctrics o híbrids ja arriben a una quota del 42%. I els de canvi de marxes automàtic (57%) ja superen els de canvi manual (43%).
Vendes del 2022 / SIMI