Comença la histèria col·lectiva pel preu de la benzina
La setmana passada es van poder veure alguns tweets que incloïen una foto d’una benzinera de Mulhuddart (Dublin 15) amb un rètol lluminós que marcava dos euros per litre, un preu que, donada la conjuntura internacional de crisi energètica agreujada ara pel conflicte que enfronta Ucraïna i Rússia, podria consolidar-se i fins i tot augmentar. Així doncs, amb tots aquests ingredients, no és gens estrany que comenci a albirar-se una mica d’histèria col·lectiva i es demanin mesures immediates que alleugin la pressió a la butxaca dels automobilistes.
En aquest sentit, sembla que el govern, a fi de mirar de contenir el descontentament generat per la pujada generalitzada de preus, ha començat a estudiar una rebaixa en els impostos que graven el carburant, que entre IVA i taxes representen aproximadament el 60% d’allò que el consumidor acaba pagant. Com que l’IVA es regula per directiva europea, la manera més fàcil de rebaixar el cost serà reduint la taxa del carburant, que és un impost d’àmbit estatal.
D’altra banda, els taxistes, que tenen la benzina com un dels seus costos més importants, han demanat l’aplicació d’un recàrrec d’emergència d’un euro per a cada carrera, una mesura que no requeriria fer cap canvi al taxímetre, com sí que passa quan hi ha un canvi de tarifes; de fet, l’any 2019 es va acordar d’apujar la tarifa el juliol del 2020, però la pandèmia va fer que es posposés, cosa que ha agreujat les coses entre els que treballen al sector, molt castigat per les restriccions, sobretot durant els confinaments.
Un altre problema derivat de l’augment de preu del carburant i de la imparable tendència a l’alça és que ja n’hi ha alguns, sobretot la pagesia i els transportistes, que han començat a acumular estoc, fet que, de retruc, agreuja la situació, per la qual cosa s’ha fet una crida a no deixar-se dur pel pànic, altrament podria implementar-se un racionament als sortidors de les benzineres amb un límit màxim de litres per vehicle.
Font: Newstalk