Automobilistes i fumadors, els únics castigats del Budget
Cada dotze mesos, a mitjan octubre, hi ha l’esdeveniment econòmic de l’any: el Budget Day. Aquest dia el ministre d’Economia anuncia el Pressupost General per a l’any següent, tot i que algunes mesures comencen a implementar-se gairebé immediatament, més concretament a les zero hores de l’endemà, un fet que, depenent de si representa un fort increment d’una taxa com la del tabac, l’alcohol o la benzina, provoca aglomeracions de consumidors que volen estalviar-se uns euros.
Amb tot, el Budget anunciat ahir va fer content gairebé tothom perquè hi ha un augment generalitzat de la despesa pública a fi de reactivar l’economia -amb partides pressupostàries destinades a un ampli ventall de sectors molt necessitats, com la restauració, el turisme i la cultura- i alhora ajudar els qui s’han vist més afectats pels efectes de la pandèmia. També s’ha previst la contractació de milers de treballadors al sector públic, sobretot a Sanitat i a la Garda, on el 2021 s’incorporaran sis-cents nous agents.
Tornant a l’alegria del Budget keynesià -el més expansiu de la història-, els qui al desembre encara cobrin el subsidi pandèmic -anomenat PUP- tindran paga extra, això sí, n’hauran hagut de ser beneficiaris per un període mínim de quatre mesos, no necessàriament seguits, a fi de no penalitzar els que van tornar a la feina amb la reobertura de l’economia al juny però que han anat de nou a l’atur arran de les restriccions imposades en entrar a nivell 3, sobretot al sector dels pubs i restaurants.
Per contra, com d’habitud, els que sempre perden el Budget Day són els fumadors i els automobilistes contaminadors. En aquest sentit, el paquet de tabac de vint cigarretes ha augmentat cinquanta cèntims per cinquè any consecutiu i -ja a partir d’aquesta passada mitjanit- deixa el preu de les marques més conegudes a catorze euros; òbviament, la mesura ha estat molt ben rebuda per les entitats que lluiten contra les malalties derivades de l’addicció del tabac però ha estat criticat pel lobby tabaquer, que ha alertat que aquest preu incentivarà el ja força estès mercat negre.
Pel que fa als altres damnificats habituals -els contaminadors via tub d’escapament-, el càstig arriba per dues vies diferents: per una banda amb un augment de 2,5 cèntims per litre de benzina i de dièsel, per l’altra, amb l’impost de circulació que, de mitjana anual, s’apujarà uns mil euros i que, lògicament, castigarà els cotxes d’una cilindrada més alta.