Irlanda és un cementiri de cotxes de segona mà britànics

Irlanda és un cementiri de cotxes de segona mà britànics Matrícula del segon semestre del 2019 / Foto: Liffey

L’any 2013, quan Irlanda ja començava a recuperar-se de la greu crisi econòmica que havia patit des de mitjan 2008, es va afegir un dígit a la matrícula dels vehicles indicant el semestre -un 1 de gener a juny i un 2 de juliol a desembre-, una mesura destinada a desestacionalitzar la venda de cotxes, que fins llavors s’havia concentrat als cinc primers mesos de l’any.

D’altra banda, que el primer any amb el dígit extra fos el 2013 va fer sorgir molts rumors sobre la possibilitat que la mesura fos per no agreujar encara més la caiguda de vendes amb els supersticiosos esperant un any, puix que en cas de no haver canviat res, al 2013 li tocava el 13. Finalment va ser el 131 per al primer semestre i 132 per al segon i es va trencar la dinàmica a la baixa dels anys anteriors.

Tanmateix i malgrat la bonança econòmica, que s’ha notat força en altres camps, com l’immobiliari i el laboral, la venda de vehicles nous va començar un declivi a causa de la incertesa generada pel Brexit, una tendència que s’ha confirmat amb les dades per al juliol publicades per la Societat de la Indústria del Motor Irlandesa (SIMI).

En aquest sentit, durant el mes passat, ja amb el flamant 192 a les matrícules (foto), es van vendre 24.685 vehicles nous, xifra que representa una reducció del 8,4% respecte al mateix mes de l’any anterior. A més, una altra conseqüència del Brexit és l’augment dels cotxes de segona mà britànics, que durant els darrers anys han inundat el mercat irlandès gràcies a la depreciació de la lliura esterlina, amb l’agreujant que, en alguns casos, són autèntiques carraques que tenen prohibit circular pel Regne Unit però que arriben a Irlanda perquè no hi ha cap base de dades conjunta entre els dos països.

Segons Brian Cooke, director general de la SIMI, durant els darrers tres anys Irlanda ha importat 150.000 cotxes de segona mà de l’illa veïna i a fi de revertir la tendència, Cooke ha demanat al govern que al Pressupost 2020 implementi mesures fiscals que penalitzin la importació de cotxes de segona mà i incentivin la compra de cotxes nous.

Una altra tendència, en aquest cas força positiva, és l’eclosió del cotxe elèctric; enguany ja se n’han venut 2.689 i durant el juliol en van ser 735, una xifra no gaire lluny dels 912 que es van vendre durant tot l’any 2018.

Font: Irish Independent

Torna a dalt