Hisenda no sap com treure's del damunt l'MV Shingle

Hisenda no sap com treure's del damunt l'MV Shingle L'MV Shingle al port de Dublin / Foto: Liffey

Quan el 24 de juny del 2014 el vaixell amb bandera moldava MV Shingle va arribar al port de Drogheda (Comtat de Louth), l’esperava un comitè de benvinguda molt especial format per un ampli dispositiu de gardaí armats i agents de duanes dels Revenue Commissioners (Hisenda), que volien culminar una operació en què hi havia involucrats cossos policials de diversos països.

En aquest sentit, una investigació que va durar uns quants mesos va determinar que el vaixell, de seixanta metres d’eslora i procedent d’Eslovènia amb parada intermèdia a Portugal, anava ben carregat de tabac de contraban, més concretament uns 4.000 quilos, que en cas d’haver-se venut al mercat negre haurien suposat unes pèrdues d’uns tretze milions d’euros en impostos que graven el tabac.

Inicialment, els d’Hisenda van pensar que la jugada els havia sortit rodona, primer per haver interceptat tabac il·legal i després perquè tenien previst de vendre el vaixell confiscat al millor postor i fer calaix. Així doncs, un cop van decomissar tot el tabac que hi havia a l’interior, l’MV Shingle va ser escortat fins al port de Dublin però des de llavors que hi roman tristament ancorat a l’espera d’un comprador.

De tota manera, no és que durant tots aquests anys no l’hagi volgut ningú sinó que fins al 2017 el vaixell va ser el centre d’una batalla legal que n’impedia la venda; nogensmenys, com qualsevol altre vaixell que atraqui al port i independentment de la seva inactivitat, la Dublin Port Company va cobrant, trinco trinco, la corresponent tarifa, que en aquest cas concret s’enfila fins als 6.000 euros mensuals, un import al qual s’hi ha de sumar altres costos, com manteniment. Segons el Comptroller and Auditor General, ens que es dedica a auditar empreses públiques, el cost total incorregut pel vaixell durant l’any passat va ser de 400.000 euros.

A més, que ja faci cinc anys que el vaixell hagi romàs al mateix lloc, sense electricitat i amb un manteniment mínim dut a terme únicament a fi d’evitar que s’enfonsi o s’inclini, no ajuda gens a mantenir-lo en un bon estat i la degradació de l’estructura, amb moltes parts rovellades, no el fa gaire atractiu per als compradors potencials. A més, el vaixell conté amiant, una circumstància que generaria un cost addicional considerable en cas que l’MV Shingle es vengués per a desballestar-lo i convertir-lo en ferralla. En definitiva, que ha esdevingut un vaixell fantasma i un llast per als il·lusos d’Hisenda, que estan molt ben acostumats a guanyar sempre.

Amb tot, encara hi ha esperança i la darrera idea amb relació al futur del vaixell ha vingut de la mà del conseller comtal de Mayo, Michael Loftus, que ja fa anys que demana de crear uns esculls artificials a Killala Bay mitjançant l’enfonsament d’un vaixell en desús, com és el cas de l’MV Shingle. Hisenda ha vist amb molts bons ulls aquesta proposta i és que després de tota la despesa generada pel vaixell, està disposada a treure-se’l del damunt sense demanar res a canvi.

Segons Loftus, el cost total de l’operació seria d’uns dos milions d’euros i inclouria la neteja de l’amiant i d’altres materials altament contaminants, el remolcament fins a Killala Bay i els explosius per a enfonsar-lo al lloc indicat.

Font: RTÉ

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

 

Torna a dalt