Carril verd, carril vermell
La negociació del Brexit amb relació al Nord es va dur a terme a correcuita i al darrer moment i això va fer que l’acord final, conegut com a Protocol d’Irlanda del Nord, fos molt difícil d’aplicar, amb l’agreujant que els britànics van anar posposant l’entrada en funcionament d’algunes mesures, per a desesperació de Brussel·les; en matèria duanera, el Protocol incloïa el Nord a la Unió Europea i això obligava a fer controls a les mercaderies que arribaven al Nord procedents de la Gran Bretanya, cosa que no va agradar gens als unionistes, que van sentir-se abandonats per Londres. Així doncs, després de fer fracassar el nou procediment de control duaner, el Regne Unit va renegociar amb la Unió Europea i va aconseguir-ne un de nou, més flexible. En aquest sentit, segons l’Acord de Windsor, aplicable a partir del primer d’octubre del 2023, en arribar a port, les mercaderies provinents de la Gran Bretanya que romanguin al Nord passaran per l’anomenat carril verd, amb uns controls mínims; per contra, les que vagin cap a la República, hauran de passar pel carril vermell, amb controls duaners estrictes.
?? ?
— Darran Marshall (@DarranMarshall) October 1, 2023
The first lorries to operate through the new Windsor Framework’s Red & Green lane system have arrived in Northern Ireland from GB. https://t.co/IBQDkh8Cwc pic.twitter.com/XUKel2Azrc